Pražští pěvci a Liturgie sv. Jana Zlatoústého Sergeje Rachmaninova v kostele Narození Panny Marie v Roudnici nad Labem

V sobotu 11. června 2011 se uskutečnil v roudnickém kostele Narození Panny Marie koncert smíšeného sboru Pražští pěvci pod vedením sbormistra Stanislava Mistra. Koncert uspořádala Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem ve spolupráci s Kulturními zařízeními města.

     Sbor byl založen v roce 1992 Stanislavem Mistrem, který věnuje zvýšenou pozornost zejména důkladné hlasové přípravě zpěváků. Pražští pěvci se věnují moderní a soudobé sborové tvorbě, ale jejich repertoár zasahuje prakticky do všech slohových období, včetně velkých barokních a romantických vokálních a vokálně-instrumentálních děl. V Roudnici toto vynikající těleso předneslo u nás stále málo provozovanou pravoslavnou duchovní hudbu, konkrétně dílo velkého ruského skladatele Sergeje Rachmaninova Liturgie sv. Jana Zlatoústého.

      Liturgie sv. Jana Zlatoústého (Chrysostoma), archiepiskopa Konstantinopole, patří v pravoslavném a řeckokatolickém křesťanství  k vůbec nejdůležitějším a také nejstarším bohoslužebným obřadům. Sv. Jan Zlatoústý (asi 347–407 n. l.) proslul jako jeden z prvních reformátorů církve. Vynikal jako brilantní kazatel (odtud jeho přídomek Zlatoústý) a také spisovatel, který poukazoval na zneužívání moci jak světskými, tak církevními činiteli.      Liturgie tohoto světce (jeho autorství je ovšem v tomto případě sporné) oslovila i mnoho ruských skladatelů, mezi nimi například Petra Iljiče Čajkovského a Sergeje Rachmaninova. Rachmaninov proslul zejména jako vynikající klavírista a skladatel klavírních a orchestrálních děl. Jeho tvorba operní a sborová je neprávem opomíjena. K pravoslavným bohoslužbám složil Liturgii sv. Jana Zlatoústého a Nešpory. Liturgie sv. Jana Zlatoústého má svá přísná pravidla. Skládá se ze tří samostatných na sebe navazujících obřadů: 1. Proskomidie (příprava eucharistie), 2. Liturgie katechumenů (těch, kteří jsou připravováni na křest a učí se křesťanskou liturgii, ve slovanské oblasti nazývaných оглашены, tedy ti, kteří jsou oslovováni) a 3. Liturgie věrných, kde se koná samotná eucharistie. Poté následují závěrečné žehnací formule. 

      Po hudební stránce se Liturgie vyznačuje jemným, průzračným výrazem. Hlasová sazba je spíše homofonní. Z krásných sborových souzvuků vystupují občas sólové hlasy. Vstupem tenoru a basu ostatně začíná celá skladba a zvuk plného sboru se dostaví až poté. O vynikající sóla se postarali sám Stanislav Mistr (tenor) a Wouter Tukker (bas), jejichž hlasy ideálně interpretují ducha pravoslavné hudby.

      Stanislav Mistr si se svým skvělým sborem koncert v nádherných prostorách roudnického kostela doslova užíval. Nezhatí-li plány nějaká překážka, měli by Pražští pěvci v příštím roce v Roudnici přednést neméně krásnou skladbu ruského moderního skladatele Alfreda Schnittkeho Spatřit druhé slunce.

                                                                                                          Jan Potůček

Svět hudby. Praha, Ikar 2000.

Schonberg, H. C.: Životy velkých skladatelů. Praha, BBart 2006.

Wikipedie

Pražští pěvci v kostele Narození Panny Marie v Roudnici nad Labem.

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u Pražští pěvci a Liturgie sv. Jana Zlatoústého Sergeje Rachmaninova v kostele Narození Panny Marie v Roudnici nad Labem

  1. nolvadex napsal:

    http://buy-tamoxifen-lowcost.info#20252 – buy nolvadex Donc si vous etes aussi lun parmi fonction de leur etat. nolvadex permette au corps encore plus leur confiance plaisir pour Acheter du Cialis Comment acheter Cialis Dans ya un grand nombre probleme de dysfonction erectile. http://buy-tamoxifen-lowcost.info#18229 – nolvadex Cela permet a chacun de consommer cialis en fonction de leur etat de sante.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>