Pozvánka na dvě nové výstavy o různých podobách krajiny

Počátky moderní české krajinomalby přelomu 19. a 20. století jsou spjaty se jménem Antonína Slavíčka, jehož obrazy tvoří čestné jádro sbírek roudnické Galerie moderního umění. V loňském roce, kdy si galerie připomínala nebývalých sto let existence, uspořádala velkou výstavu tohoto fenomenálního malíře. Výstava Antonín Slavíček 1890–1910 od května do konce srpna suverénně ovládla celý prostor galerie. A nebude bez důstojného pokračování. O to se postará výstava jiného malířského talentu, krajináře Františka Kavána (1866–1941), který byl Slavíčkovým spolužákem na pražské Akademii a hlavně souputníkem během proslulých plenérů pod inteligentním vedením profesora Julia Mařáka. Název velké „letní“ výstavy, která se otevře ve čtvrtek 23. června v 17 hodin, zní František Kaván / hvězda Mařákovy školy. Jste srdečně zváni!     

Výstava tentokrát nepřekročí běžný prostor krátkodobých výstav roudnické galerie, tedy zadní část bývalé lobkowiczké jízdárny. I tak ale představí několik desítek obrazů. Ve sbírkách Galerie moderního umění se nacházejí dva Kavánovy obrazy, z nichž jen jeden odpovídá zaměření celé výstavy. Proto bylo potřeba zajistit zápůjčky z jiných institucí. Návštěvníci uvidí díla ze sbírek Národní galerie v Praze, Pražského hradu a regionálních galerií a muzeí v Liberci, Plzni, Hradci Králové, Pardubicích, Jilemnici a Železném Brodě. Důležitým zdrojem jsou také soukromé sbírky, jejichž majitelé zápůjčky laskavě poskytli.

Autorem výstavy je PhDr. Michael Zachař, ředitel pražského pracoviště Národního památkového ústavu, jenž se dílem Františka Kavána dlouhodobě zabývá. Michael Zachař napsal o Kavánovi obsáhlou monografii a platí za jeho předního znalce. Mimochodem mnohé nesmírně cenné kontakty na soukromé sběratele by se neobešly bez jeho přispění.

Návštěvníky nečeká retrospektivní výstava malíře „od začátku do konce“, ale výběrová přehlídka určité fáze Kavánovy tvorby. Jde o období osmdesátých let a také kolem přelomu století. Onen konec „dlouhého“ 19. století „fin de siècle“ byl především nesmírně zajímavým  p o č á t k e m  moderny. Kavánův talent, obdivovaný už spolužáky i pedagogy během studií na pražské Akademii, tehdy dosáhl zřejmě největšího naplnění.  

            Přijďte se do Galerie moderního umění podívat na novou „letní“ výstavu, koupit si krásný katalog, který k ní vychází a posuďte sami, kolik pravdy se skrývá za jejím lákavým podtitulem.

Už jste někdy slyšeli o PET-artu? Ne? Máte pocit, že nejdete s dobou? Máte šanci to napravit. Jestli se navíc rádi trochu bojíte, neváhejte se vydat na dobrodružnou výpravu za Nebezpečnou lagunou Veroniky Richterové do roudnické galerie. Poprvé Vám ji představíme na slavnostní vernisáži za přítomnosti autorky ve čtvrtek 23. června v 17 hodin. 

Hned za dveřmi galerie Vás překvapí jiný svět. Vstoupíte do exotické krajiny s číhajícím krokodýlem, divukrásnými květinami, palmami a leknínovým jezírkem s žábami a motýli. Budete očarováni jeho tvarovou rozmanitostí a hýřivou barevností. Až po chvíli si uvědomíte, že příroda není živá, ale stvořená lidskou fantazií a umem rukou. Z čeho vlastně? Ze samých PET lahví, které se nemusejí po použití hromadit jen jako nepříjemný odpad, ale mohou se z nich jako z kukly vylíhnout umělecká díla nové krásy. Při bližším zkoumání se určitě budete usmívat. A o něco později možná také přemýšlet o vážnějších věcech. Třeba o vztahu člověka k přírodě a jeho schopnostech působit světu radost či hoře.

Veronika Richterová vytváří své plastiky z použitých PET lahví již šestým rokem. Má za sebou rozsáhlé dílo a řadu výstav v Čechách i v zahraničí. Některé z nich připravila se svým životním a uměleckým partnerem Michalem Cihlářem, jenž s ní rovněž spolupracuje jako fotograf. Oba se také podíleli na výtvarném řešení pražské ZOO, pro niž Veronika Richterová  vytvořila mimo jiné bronzový pomník lachtanu Gastonovi, jehož dramatický povodňový příběh v roce 2002 obletěl svět. Patrně nejznámější autorčinou prezentací byla loňská výstava PET TROPICANA v pražské Botanické zahradě, založená na pirátském průniku umělé „pet-fauny“ a „pet-flory“ do bujné vegetace. Roudnická galerie přichází s premiérou. Na rozdíl od skleníkové expozice se tu vůbec poprvé představí ucelená mikrokrajina, vybudovaná výhradně z proslavených plastových lahví tuzemské i zahraniční provenience. Můžete se na ni přijít podívat po celé prázdniny až do neděle 4. září.        

                                                             Alena Potůčková a Andrea Turjanicová

František Kaván, Na louce při měsíčku 1895, olej, karton na plátně, 32 x 43 cm, soukromá sbírka

Veronika Richterová - Lekníny.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>