Plavkyně pod klenbou

Od 12. ledna se pod klenbou zámecké jízdárny vznášejí dvě červené plavkyně. Na tvářích návštěvníků vstupujících do galerie vyvolávají úsměv. Mohou totiž na rozdíl od nás létat, obývat výsostný prostor „ve vzduchu“.

Komu za tuto radost vděčíme? Dvě laminátové sochy nám zapůjčil významný český umělec Kurt Gebauer. Vytvořil je v roce 1981 pro legendární výstavu „Malostranské dvorky“. Sešlo se na ní dvacet umělců, kteří svými neotřelými intervencemi oživili tichá zákoutí a vnitřní prostranství domů a paláců na Malé Straně. Dodnes si vybavuji zvláštní atmosféru této jedinečné akce. Po ulicích se jako spiklenci pohybovali lidé s mapkami v rukou a objevovali skrytou krásu tak trochu zapomenuté Prahy, aby ji uviděli novýma očima, ozvláštněnou netradičními uměleckými díly. Organizace se ujali sochař Čestmír Suška a historik umění Jiří T. Kotalík. Vedle flotujících plavkyň Kurta Gebauera tehdy poutníky zaujala například obří „Židle“ Magdaleny Jetelové, „vyhlížející“ z terasy domu na protější Petřín, nebo instalace ze špejlí zapíchaných do dlažby na Jánském vršku od Ivana Kafky, autora, s nímž jsme se setkali v roudnické galerii v roce 2012 při pozoruhodné instalaci „Míra snesitelnosti“ z červenobílých výstražných pásek.

Plavkyně představují celou motivickou linii v tvorbě Kurta Gebauera. Ideou ženských postav vznášejících se ve vzduchu se zabýval již od konce šedesátých let. V jeho rozsáhlém díle figurují na fotografiích, stovkách kreseb, v podobě vznášejících se figur z barevného laminátu i z nasvíceného průhledného igelitu. Takovými figurami se prezentoval třeba na výstavě ve vysočanském Gongu v roce 1983. „Naše“ Plavkyně se účastnily celé řady důležitých výstav. V roce 1992 visely nad hlavami chodců v Husově ulici v Praze, aby přivedly návštěvníky na výstavu „České umění 1960–90“ do výstavní síně Českého muzea výtvarných umění. Vedle plavkyň vytvořil Kurt Gebauer v roce 1988 také skupinu rozšafných laminátových dam-fontán a rozmístil je pod dvojsmyslným názvem „Český rybník“ na hladinu vody ve Vojanových sadech v Praze. Ve všech realizacích se uplatnil umělcův sklon k poetickému i grotesknímu vidění světa, k překročení hranice mezi snem a realitou a k oslavě radosti ze života. Doufáme, že k ní zprostředkovaně přispějeme i my.

Alena Potůčková

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>