S Poutnicí do dětství a zase zpátky

Jedna z dramaturgických linií výstavní strategie roudnické galerie nese název Osobnosti. Zcela po právu do ní náleží výstava malíře a pedagoga Petra Pavlíka, jenž oslaví v roce 2015 sedmdesáté narozeniny. Otevřeme ji vernisáží 29. ledna v 17 hodin. Připomeneme tak jednoho z reprezentantů generace „mravního neklidu“ sedmdesátých let, která se zasloužila o uchování kontinuity svobodné tvorby v nepříznivém období normalizace. Petr Pavlík se spolu se svými vrstevníky a spřízněnými autory podílel na založení známého uskupení 12/15 Pozdě, ale přece. V podobě svého alter ega – prof. Pavla Petříka – zasáhl v devadesátých letech rovněž do zjitřené teoretické diskuse o charakteru českého umění.

Ústředním motivem výstavy Petr Pavlík / Poutnice kráčí dál je příznačná postava Poutnice. Prof. Tomáš Vlček, autor textu v katalogu výstavy, charakterizuje příběh Pavlíkova utkvělého tématu jako magický: „malíř se v něm dívá zpět, hluboko do dětství, ale nikoliv jen dětství svého, ale i do dětství své matky. Vidí ji jako dítě, on i ona jsou dětmi, které kráčí krajinou snu. Stopy dětství jsou tak přesvědčivé, že o nich nemusíme pochybovat. Barvy, silueta postavy, charakter prostoru nám podávají svědectví o světě, kterým je dítě uchváceno, je to prostor úzkosti a dobrodružství, místo objevů jímavé krásy světa a stesku po nich. Jakkoliv jde o téma úzce osobní, jeho význam není bez souvislostí s celým světem umění a kultury, který přesahuje jednoho tvůrce. Putování, postava poutníka, nebo poutnice je spojená s civilizační zkušeností kultury mnoha staletí počínaje eposem o Gilgamešovi, přes Homérovy eposy o putování Odysseově, přes Dantovo zbásnění pouti Vergilia peklem v Božské komedii až k nekonečnému množství příběhů novověkého a moderního člověka, který na rozdíl od osudů ztvárněných klasiky ztratil mnoho z lidského pouta k přírodě, místu, zemi, nebi a sobě, a to tak nenahraditelně a bolestně, že se mu stalo sisyfovským údělem neustále významy těchto hodnot znovu a znovu hledat, a to i přes iluze, že svět se zcela změnil a tradiční úkoly a jejich symboly ztratily smysl.“

Galerie moderního umění

Petr Pavlík, Spěchající 2013, olej, plátno na dřevě (25×20cm)

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>