Galerie představí dřevořezy F. Hodonského

25. září zahájí roudnická galerie dvěma novými výstavami podzim plný barev. Ve výstavním prostoru v závěru jízdárny představí nejnovější tvorbu Stanislava Diviše, malíře spojeného s uměleckou skupinou Tvrdohlaví.  V komorním prostoru foyer pak uvede další autorský soubor ze sbírek, konvolut grafických listů Františka Hodonského. Oba dva malíři, výrazní koloristé, si svou pozici v dějinách českého výtvarného umění získali právě svébytným zacházením s barvou. František Hodonský spřízněný s volným sdružením 12/15 Pozdě, ale přece, vstupujícím do širšího povědomí kulturní veřejnosti na přelomu 60. a 70. let, se po dlouhá léta věnoval především malbě. Jeho pozornost vždy poutala krajina, především lužní lesy v okolí Břeclavi, města v nejjižnější výspě jihovýchodní Moravy, odkud pochází. Zkušenosti získané v průběhu malířské dráhy měl možnost předat celé generaci malířů během několikaletého pedagogického působení na pražské akademii a na akademii v Bánské Bystrici. Souběžně s tvorbou malířskou však rozvíjí i bohatou tvorbu grafickou. Roudnické galerii se v průběhu uplynulého desetiletí podařilo získat do sbírky osm rozměrných tisků Františka Hodonského z let 2001–2012. Do většiny z nich proniká inspirace bujnou vegetací lužních lesů a autorova fascinace živlem vody – ať už v podobě stojatých vod mrtvých ramen řeky Dyje prostoupených vodními rostlinami nebo hladin rybníků ozářených sluncem. Výstavní prostory ve foyer galerie tak rozzáří obrazy říčních břehů zachycených za specifických atmosférických podmínek i v proměnách ročních a denních dob, jež se autorovou invencí proměňují v dynamické abstrahované kompozice blízké expresivní malbě, a to nejen po stránce formální, ale i mírou originality.

V rámci předchozí výstavy z cyklu Pohledy do sbírek prezentovala galerie výběr z konvolutu prací Františka Koblihy, grafika, jehož umělecky nejhodnotnější díla vznikla v prvním a druhém desetiletí 20. století technikou dřevorytu, jednou z vůbec nejstarších, ale také nejnáročnějších grafických technik. Návštěvníci výstavy Františka Hodonského tak budou mít možnost porovnat, jakými výrazovými možnostmi disponuje příbuzná technika dřevořezu s časovým odstupem jednoho století.

Nina Michlovská

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>