Za přáteli

Ve středu 24. listopadu loňského roku opustila českou výtvarnou scénu významná ilustrátorka dětské knihy, grafička a básnířka Olga Čechová. Stalo se tak krátce poté, co Galerie moderního umění získala do svých sbírek několik jejích výjimečných děl. Rozhodli jsme se uctít autorčinu památku tím nejprostším způsobem: pro období od 5. do 17. dubna jsme připravili komorní výstavu, na níž se zaskvěl cyklus suchých jehel Šest částí těla z roku 1969. Doprovodili jsme jej básněmi ve výběru jejího syna Ivana Kafky, spoluautora elegantní instalace výstavy, a 7. dubna jsme uspořádali slavnostní koncert kytarového dua Milana a Viléma Zelenkových.

Soubor grafických listů Šest částí těla patří k nejradikálnějším projevům českého umění druhé poloviny dvacátého století. Svou velkorysostí a sklonem k monumentalitě soutěží s malířskými i sochařskými projevy. Je jedním z erbovních děl nové figurace, která se přihlásila ke slovu kolem poloviny šedesátých let po období dominance abstraktních postupů, aby znovu obrátila pozornost k tématu lidské existence, podrobené zkouškám dějinných událostí 20. století. Fragmenty postavy, složené do netradiční sestavy, konfrontují diváka s lidským měřítkem. Činí tak v duchu sebevědomého humanismu, jehož kořeny můžeme hledat v renesančním antropocentrismu. Dílo Olgy Čechové souzní s projevem dalších vynikajících umělkyň, Evy Kmentové, Adrieny Šimotové a sester Jitky a Květy Válových, které přetvořily lidskou figuru do podoby znaku a zašifrovaly do něj obecné poselství.

Po Poctě Olze Čechové jsme se k našemu velkému zármutku začali připravovat na další podobnou výstavu, kterou zařadíme do jarního programu. Tentokrát k Poctě Jitce Válové, která nás opustila v noci ze soboty na neděli 27. března, třináct let po své sestře Květě. S oběma dvojčaty udržovala naše galerie mimořádné, přátelské vztahy od roku 1983, kdy tu měla velkolepou výstavu, bilancující dosavadní dráhu. Tehdy se také v galerijní sbírce začala vytvářet vybraná kolekce jejich děl, která se poté ještě rozrůstala. Přátelství dostalo nový rozměr v roce 2009, kdy se Jitka Válová vrátila do Roudnice s pozoruhodnou výstavou litých kreseb na hudební motivy. Absolvovala tu také výtvarnou dílnu s dětmi, které se inspirovaly její novátorskou metodou. Jitka měla z tvůrčí atmosféry velkou radost. O rok později se Galerie moderního umění podílela na retrospektivní výstavě v Topičově salónu v Praze, kde se v působivé instalaci zaskvěly monumentální obrazy i poslední lité kresby na barevných podkladech. Jitka se tu také setkala s vybranými díly své sestry Květy. Divákovi se tak dostalo možnosti nahlédnout do intimního tvůrčího vztahu umělkyň, jejichž dílo působí jako rub a líc jedné mince. Mohl se zároveň zhlížet v zrcadle jejich všelidských výpovědí a pocítit sílu drsného i jímavého sdělení o velikosti a údělu člověka na pouti životem.

Jitka Válová se do posledních dní těšila z uměleckých zážitků. Nenechala si ujít ani roudnické výstavy Hanse Hesseho a Mariany Alasseur. Připojila se jako mladistvě uvažující aktivistka k výzvám a nápisům na stěnu nářků za objektem Řípu jako popelnice kultury.  Poslední přátelské gesto vůči naší galerii učinila velkorysým darem početného konvolutu kreseb. Je velkým štěstím, že se ještě 17. února mohla zúčastnit vernisáže své výstavy Malá retrospektiva v litoměřické galerii a shledat se s přáteli i vlastními a Květinými díly.

Sestry se tedy setkaly. Završil se tak osud obou statečných žen velkého srdce a velkých uměleckých činů. My se můžeme těšit na komorní výstavu křehkých pastelových kreseb lilií, jimž Jitka odevzdala svou krásnou, přející duši. 

                                                                                                           Alena Potůčková

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>