Kolokvium Umění pro toto místo

Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem ve svém programu prezentuje také instalace připravené přímo pro jedinečný prostor barokní jízdárny, v níž instituce sídlí. Vyplynula tak potřeba vytvořit platformu pro odborné setkání na toto téma. Právě aktuální výstava vídeňské umělkyně Esther Stocker Prostor bez hranic šitá na míru klenuté hale galerie se stala skvělou příležitostí pro jeho uskutečnění. Kolokvium„Umění pro toto místo“ se v roudnické galerii konalo 21. října 2013. Odborný tým galerie přizval do diskuse teoretiky i umělce reprezentující generačně i názorově rozrůzněné pohledy na tzv. site specific art, tedy umění determinované specifickým místem i historickým časem.

Teoretické stránce věci se věnovala historička umění Radoslava Schmelzová. Poukázala na východiska místně specifického umění a předestřela vývoj umělecké tvorby v této oblasti od šedesátých let až do současnosti. O umění ve veřejném prostoru, které se v mnoha ohledech s uměním site specific stýká, referoval teoretik Ludvík Hlaváček.

Do sféry živé kultury zavedla zúčastněné spoluorganizátorka festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu Denisa Václavová.  Festival jednou do roka oživuje prázdné chátrající domy v Praze a přivádí do nich tvůrce z různých oblastí umění, aby pod vlivem místa a vytvořili neopakovatelná díla a zprostředkovali divákům nezapomenutelné zážitky, v nichž právě specifické prostředí hraje nezastupitelnou roli. Obdobné cíle sleduje také umělkyně Dagmar Šubrtová. Ta se ve své vlastní umělecké práci i v roli organizátorky kulturních aktivit navrací do prostředí zaniklé kladenské ocelárny Poldi a dolu Mayrau.

Kurátorka roudnické galerie Nina Michlovská představila tvorbu dvou mladých zahraničních autorů Esther Stocker a Štefana Papča. Byť se zdá jejich tvorba naprosto odlišná, je jim společné právě intenzivní propojení díla s jeho okolím. Tento přístup je vlastní také českému umělci Ivanu Kafkovi, jenž na kolokviu rekapituloval svou tvorbu. Na závěr setkání přiblížila Alena Potůčková „jeden specifický venkovský případ“ – osobnost sochaře Stanislava Malého a jeho instalace ve vesnici Vysoká u Litomyšle.

Kolokvium obeznámilo s východisky tzv. „site-specific umění“ a zprostředkovalo historický exkurz do problematiky, představilo jeho různorodé projevy a otevřelo zajímavou diskusi. Poukázalo také na možnost aktivace občanské společnosti prostřednictvím výtvarného umění a kultury obecně.

Nina Michlovská
kurátorka GMU v Roudnici nad Labem

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>