Koncert Vlachova kvarteta

Hudební svátek v roudnické galerii

V úterý 6. března 2012 oslavilo Vlachovo kvarteto v roudnické galerii třicáté výročí svého založení. Stalo se tak u příležitosti zahájení výstavy pastelových kreseb s motivem lilií, které na sklonku života vytvořila a posléze darovala galerii malířka Jitka Válová.

Soubor ve složení Jana Vlachová I. housle, Karel Stadtherr II. housle, Jiří Kabát viola a Mikael Ericsson violoncello zahrál nejdříve Smyčcový kvartet Es-Dur op. 125/1 Franze Schuberta, poté Smyčcový kvartet č. 1 z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty Leoše Janáčka a po přestávce Smyčcový kvartet d-moll op. 34 od Antonína Dvořáka. Program byl sestaven z děl oblíbených autorů samotné Jitky Válové, pro niž byla hudba jedním z nejdůležitějších zdrojů inspirace. Prokázaly to mimo jiné experimentálně pojaté lité kresby na hudební motivy, které autorka v roudnické galerii vystavila již v roce 2009.

Posluchači si z koncertu odnesli hluboký zážitek. Vlachovo kvarteto prokázalo, že je schopno v jednom odpoledni zahrát odpovídajícím autentickým (stylově poučeným) způsobem tři náročná díla, přestože jsou po stylové i zvukové stránce naprosto odlišná.      Byla-li obě krajní díla od Schuberta a Dvořáka ukázkou romantické zpěvnosti a vroucnosti, pak Janáček svou drsností a syrovostí celý koncert jako by doslova rozřízl. Vlachovci dokonale pochopili Janáčkův osobitý styl, což se spoustě českých, natožpak zahraničních interpretů ne vždy podaří. Janáčkova hudba se musí hrát ostře a drsně, ale zároveň vášnivě, se srdcem. To platí o celém Janáčkově díle.

Na skvělých výkonech Vlachova kvarteta, jež se vyznačuje vynikající souhrou a přesností interpretace, má zásadní podíl umělecká vedoucí Jana Vlachová, dcera legendárního houslisty Josefa Vlacha, zakladatele tělesa. Se svým manželem Mikaelem Ericssonem tvoří výjimečnou uměleckou dvojici. Ten byl také autorem úpravy slavné Humoresky od Antonína Dvořáka, kterou na závěr koncertu Vlachovo kvarteto zahrálo jako přídavek. Populární skladba byla mnohokrát upravována a ne vždy vkusně. Málokdo si uvědomí, že cyklus humoresek psal Dvořák v Americe a je v nich proto patrná – možná ještě více než v Novosvětské symfonii nebo violoncellovém koncertu h moll inspirace – černošskou hudbou. Dvořákovy humoresky tak směřují již přímo k jazzu. Ericsson tuto tendenci ve své úpravě ještě posílil, takže jsme si mohli zprostředkovaně udělat obrázek i o tom, jak na Dvořáka ve své době působila pouliční hudba v Americe a jak ji transformoval do evropské hudební řeči.

Koncert Vlachova kvarteta byl vynikající. Rozcházeli jsme se s příslibem, že protagonisté do galerie opět rádi zavítají s neméně zajímavým programem.

Jan Potůček

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>