S Lucií Švec Kabrlovou o edukaci

Vzdělávací programy pro veřejnost jsou neodmyslitelnou součástí nabídky služeb, které muzea a galerie návštěvníkům nabízejí. Jaké jsou cíle galerijní edukace, to přináší rozhovor s Lucií Švec Kabrlovou (1984), která je výraznou postavou roudnické Galerie moderního umění.

1) Ve své náplni práce máte vedle tiskové mluvčí také uvedeno, že jste edukátor. Co si může nezasvěcený člověk pod touto pozicí představit?

Edukátor je galerijní pedagog. V mé pracovní náplni je příprava i realizace edukačních programů, které přibližují svět umění, konkrétní výstavy, autory a umělecká díla široké veřejnosti. Formou poučnou i zábavnou.

2) Co vše zahrnuje pojem galerijní edukace?

Je to zážitkové vzdělání, které v galerii zprostředkováváme formou galerijních animací – interaktivních programů, probíhajících přímo v expozici před originály; komentovaných prohlídek a přednášek – k jednotlivým výstavám, stálé expozici i k vybraným uměleckým žánrům; workshopů a výtvarných dílen – zaměřených na různé techniky.

3) Komu jsou edukační programy určeny? Předpokládám, že se jich běžně účastní zejména děti, ale mohou být vhodné také pro dospělé, kteří by toužili například po kreativní relaxaci?

Ano, určitě. Spektrum edukačních programů je určeno pro všechny generace. Každý program lze přizpůsobit konkrétní věkové skupině, nebo mohou být zaměřeny mezigeneračně, ale třeba i určeny pro skupiny osob se specifickými potřebami apod.

4) Můžete uvést příklad, jak samotný program probíhá a co si z něj návštěvník odnese?

Podle typu programu obvykle začínám představením příběhu a tématu. Ke každé animaci jsou k dispozici pracovní listy, dle kterých děti vytváří různé inspirativní úkoly – zábavnou a hravou formou: mohou skládat, stříhat, lepit, kreslit, malovat, ale také doplňovat, vymýšlet vlastní příběhy, používat mysl, řeč i pohyby celého těla. Důležitý je celý proces tvoření a aktivit, aby účastníci měli zážitek z vlastního poznání.

5) Dokáží Vás účastníci překvapit? Setkala jste se někdy s nějakou neobvyklou reakcí nebo neočekávanými výsledky při jejich kreativní tvorbě?

Překvapená jsem neustále! Nejen že je to baví, ale oni vymyslí další možnosti, úkoly rozvíjí a mají své vlastní nápady. Učíme se vzájemně. Potěšilo mne, že pozice edukátora je již také v dětských přáních a na otázku „Co jednou chcete dělat, až vyrostete?“ děti odpovídají: „To co Lucka“.

6) Který program je Vám osobně nejbližší? Při jaké činnosti vznikají nejzajímavější výtvory?

Jsou různé typy programů, ale nejčastěji realizuji ty, které mne samotnou obohacují. To jsou animace, které probíhají přímo ve výstavním sále. Nejzajímavější výtvory vznikají, když nedělají všichni to stejné, mají zadané postupy, ale musí používat vlastní kreativní myšlení. Často v průběhu diskutujeme a rozvíjíme dané téma, s každou skupinou je stejný program vždy nový.

Vzpomínám na animaci k výstavě War zone, která ve výstavním sále navodila obsazení galerie vojsky, děti viděly zničené obrazy, vojenské zařízení v prostředí, kam nepatří… Ale téma války je stále aktuální a ve všech účastnících animace i výstava vzbudily velmi silné pocity. Nebylo nám smutno, ani jsme se nebáli… děti smysluplně reagovaly na soužití obyvatel, téma jinakosti a potřeby současné společnosti.


Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>