Adventní koncert renesanční a barokní hudby v kostele Narození Panny Marie v Roudnici nad Labem

Dne 27. listopadu 2011, tedy v první adventní neděli, uspořádala Galerie moderního umění v kostele Narození Panny Marie v Roudnici nad Labem slavnostní koncert. Po loňském úspěchu zde opět vystoupil soubor Ritornello s pěveckým sborem složeným z účastníků letních hudebních dílen v Jindřichově Hradci a v Hukvaldech a dalších hostů pod vedením zpěváka, multiinstrumentalisty a specialisty na starou hudbu Michaela Pospíšila. Na programu byly Mariánské nešpory sestavené z děl skladatelů renesance a raného baroka (16. a 17. století.) Skladby byly provedeny v tomto pořadí: Chorální vstup Domine ad adiuvandum, velkolepé osmihlasé Dixit Dominus z roku 1641 od Claudia Monteverdiho, Laudate Pueri pro 5 hlasů a basso continuo od Giovanniho Antonia Rigattiho (1640), Sonata prima pro housle a basso continuo od Daria Castella (1644),  Laetatus sum pro 7 hlasů od neznámého autora (možná Rigattiho, nebo Monteverdiho cca 1640), Nisi Dominus (1640) a Lauda Jerusalem (1648) od Giovanniho Antonia Rigattiho, Hymnus Ave Maris Stella od Giovanniho Pierluigiho da Palestrina z roku 1567, devítihlasé Magnificat opět od Giovanniho Antonia Rigattiho z roku 1648, moteto Audi nos Maria pro soprán a basso continuo od Wendelina Huebera, pětihlasé moteto Pulchra es od Giovanniho Pierluigiho da Palestriny na text z Písně písní a na závěr  šestihlasé Salve regina od Giovanniho Antonia Rigattiho.

Ač byly jednotlivé skladby od různých autorů, jak to bylo v době raného baroka běžné, splynuly koncertní nešpory v jednolitý celek. Vše se navzájem souladně doplňovalo. Monteverdiho velkolepost byla vystřídána jak mladickou energií a virtuozitou, ale i odvážnými harmoniemi Rigattiho, tak i starobylým přísným kontrapunktem a zároveň elegancí Palestrinovou. Aby nešpory byly kompletní, každé figurální, tedy vokálně-instrumentální skladbě (žalmu) byla přiřazena antifona (krátký protizpěv), výňatek z gregoriánského chorálu. Se zpěvem antifon Ritornellu vypomohl člen chorálního společenství při kostele Narození Panny Marie Filip Srovnal a dokonce i pan farář Martin Brousil.

V jednotlivých částech se blýskli i sólisté – zpěváci a muzikanti na autentické nástroje. Například Castellovu sonátu bravurně zahrála rodačka z Roudnice, vynikající houslistka Magda Malá. Úspěšně si vedli i hráčka na cink Alžběta Pospíšilová (neteř Michaela Pospíšila) či hráč na arciloutnu Miloslav Študent. Přes drsné klimatické podmínky měl koncert u publika velký úspěch.  Doufejme tedy, že se Ritornello do Roudnice zase vrátí.

 

Jan Potůček

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>