Jubilantka Eva Brodská

Ve čtvrtek 23. března jsme v galerii oslavili významné životní jubileum roudnické umělkyně Evy Brodské. Vyprávění o pozoruhodné umělecké dráze na violoncello doprovázel Petr Hejný.

Příprava k oslavě již proběhla v roce 2015, kdy nejprve galerie a poté římskokatolická farnost v Roudnici nad Labem připravily budoucí  jubilantce zajímavé výstavy. Prezentaci gobelínů ozvláštnily výjimečné prostory zaklenuté haly lobkowiczké jízdárny i křížové chodby augustiniánského kláštera. První z nich dal vyniknout monumentálnímu charakteru tvorby, druhý spirituálnímu podtextu děl. Roudnice tak po několik měsíců poskytla příležitost setkat se s výsledky obdivuhodné dlouholeté práce Evy Brodské. Hned na začátku letošního roku představila její tvorbu také hodonínská Galerie výtvarného umění. Tentokrát v kombinaci s fotografiemi její umělecké souputnice Hany Rysové. Obzvlášť silně tu zazněla symbióza gobelínů inspirovaných zahradou Evy Brodské a fotografie pořízené právě v tomto místě. Ale i další díla souzněla v tichém porozumění a interpretaci věčných témat přírody i civilizace.

Eva Brodská vystudovala v letech 1956–1962 Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v ateliéru profesora Antonína Kybala, kde poté působila jako aspirantka. Vystavovat začala v roce 1966. Zpočátku ji spíše přitahoval obor malířství, pak se však upsala starobylé disciplíně gobelínu. Jako výchozí inspiraci využívá autorka akvarelovou skicu vytvořenou za pobytu v přírodě. Důležitý je přitom pocit ztotožnění s časem a místem. Zajímá ji let ptáků, pohyb mraků, větru či moře, často se též zabývá tématem světla, jemuž přikládá duchovní podtext. Samotné tkaní, důsledně autorské, vyžaduje velkou časovou investici a trpělivost, spojenou s kontemplací. Ve své práci autorka využívá jako materiál vlnu, často v kombinaci se sisalem. Její výtvarný jazyk se vyznačuje střídmostí, barevnost je tlumená, pohybuje se ve škále bělavých, nazelenalých, hnědých a modrých tónů. Bez Evy Brodské se neobejde žádná významná přehlídka české moderní tapiserie. Její gobelíny patří ke stěžejním dílům textilní tvorby druhé poloviny dvacátého století u nás. Autorka je členkou Umělecké Besedy, její díla jsou zastoupena ve sbírkách významných muzeí a galerií v Čechách i v zahraničí. Krajinou srdce je pro ni francouzská Bretagne, na jejíž pobřeží pravidelně zajíždí po mnoho let. Tamní světlo a kolorit, drsná krása přírody i starobylá kamenná obydlí vstupují jako inspirace do duše gobelínů. Eva Brodská tuto krajinu bytostně potřebuje.

Alena Potůčková

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>