Dvě zajímavé přednášky z historie umění v roudnické galerii

Jen málokteré město se může pochlubit takovou plejádou rodáků, kteří ovlivňují současnou výtvarnou kulturní scénu, jako Roudnice nad Labem. Lví podíl na tom měl ředitel a „druhý zakladatel“ roudnické galerie, malíř a teoretik Miloš Saxl, jehož názory a zasvěcené rozpravy o umění svého času formovaly rozhled a životní zaměření mnoha mladých lidí. Patřili mezi ně například autorka tapiserií Eva Brodská a restaurátor Jiří Brodský, Saxlova spolupracovnice a pozdější ředitelka galerie Miroslava Hlaváčková či mistr filmového střihu Jiří Brožek. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let se pak při galerii vytvořil kroužek studentů zdejšího gymnázia, kterému Saxl otcovsky přezdíval „Zahrádka“.  Mezi jejími frekventanty se vedle fotografa Jana Brodského, zaměstnanců galerie Marie Lutkové a Vladimíry Drahozalové nebo dnešní ředitelky galerie Aleny Potůčkové, objevili i historička umění, renomovaná odbornice na umění 20. století a šéfredaktorka odborného časopisu Umění, Lenka Bydžovská a specialista na středověké umění a ikonografii, vysokoškolský pedagog, prorektor Univerzity Karlovy a čestný občan Roudnice nad Labem, prof. Jan Royt.

Ten poctil roudnickou galerii svou návštěvou ve čtvrtek 5. ledna, aby zde přednesl příspěvek o kulturních vztazích Francie a Čech mezi lety 1380 a 1410, tedy v době panování francouzského krále Karla VI. a českého krále Václava IV. Přednáška ozřejmila řadu specifických rysů a mimořádné kvality pozdní fáze slohu, jež se vyznačovala luxusním provedením a privátním určením uměleckých děl. Nebylo opomenuto ani klíčové dílo města Roudnice – Madona roudnická, kterou pro roudnický řád augustiniánů kanovníků vytvořil nejspíše významný středověký autor, Mistr Třeboňského oltáře.

O dva týdny později, dne 19. ledna, jsme v galerii přivítali doktorku Lenku Bydžovskou z Ústavu dějin umění v Praze, specialistku na výtvarné umění meziválečné avantgardy. V návaznosti na souběžnou výstavu „Cesty imaginace“ divákům představila osobnosti i tvorbu nejvýraznější umělecké dvojice české meziválečné avantgardy Jindřicha Štyrského a Marie Čermínové, známější pod pseudonymem Toyen.

Obě přednášky, které lze díky erudici obou výše jmenovaných autorů směle považovat za mimořádně vydařený vstup do roku 2017, byly zainteresovaným publikem odměněny potleskem a oba hosté byli doslova zasypáni velkým množstvím fundovaných dotazů z řad návštěvníků.

Petra Mazáčová, kurátorka sbírky Galerie moderního umění

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>