Dva koncerty pod klenbou

Hudební život v Roudnici nad Labem se může pyšnit pozoruhodnou tradicí, sahající až do 18. století, jak dokládají četné archiválie lobkowiczkého zámku. S druhou polovinou 19. století je svázáno mimo jiné koncertování Bedřicha Smetany a také Klementiny Kalašové. Ani dnes se však Roudnice za aktivity na tomto poli nemusí stydět. Dokládají to dva mimořádné koncerty, k jejichž organizaci se spojily tři roudnické instituce – Galerie moderního umění, Římskokatolická farnost a Kulturní zařízení Města Roudnice nad Labem.

20. března, na květnou neděli, provedli Pražští pěvci pod vedením Stanislava Mistra, který se zároveň ujal tenorové role a role Evangelisty, Janovy Pašije Johanna Sebastiana Bacha. Sopránové role se zhostila Gražyna Biernot, altové Kateřina Falcníková a basové Jan Janda. Sbor doprovodila Černošická komorní filharmonie. Náročné hudbě se dostalo skvělého provedení. Velká zkušenost Pražských pěvců s romantickým a soudobým sborovým repertoárem nebyla u interpretace Bachovy hudby slabinou, ale naopak předností. Zejména dynamické kontrasty, smysl pro dramatičnost, intonační dokonalost a barevnost jednotlivých hlasů, na něž je Stanislav Mistr specialista, se již na řadě předcházejících vystoupení v Roudnici osvědčily. Je třeba ocenit i Mistrovu mnohočetnou roli dirigenta, pěvce, jenž táhl celý více než dvouhodinový program, a hráče na kytaru.

7. dubna se na zahajovací koncert Roudnického hudebního jara do galerie vrátilo početné hudbymilovné publikum, aby si vyslechlo ve vrcholné interpretaci Smetanova tria s klavíristkou Jitkou Čechovou, houslistou Jiřím Vodičkou a violoncellistou Janem Páleníčkem Trio c moll Josefa Suka, Klavírní trio Ondřeje Kukala a Klavírní trio a moll Petra Iljiče Čajkovského. Posluchače zaujala zejména premiéra Kukalova expresivního, emocionálně vypjatého a motivicky sevřeného díla, jež skladatel dedikoval Smetanovu triu. Koncert uzavřelo provedení pozdní monumentální skladby Petra Iljiče Čajkovského, syntetizující podněty z jeho vrcholných děl. Komorní hudba s melancholickým úvodem i závěrečným vyzněním jako by nabyla v hvězdném provedení charakteru symfonické skladby.

Atmosféru obou výjimečných koncertů dotvářela působivá videoinstalace Pavla Mrkuse Another time, která díky hudebnímu programu získala nový, spirituální přesah. Znovu se tak potvrdilo, jak inspirativní je soužití hudby s výtvarným uměním v galerijním prostoru.

Alena Potůčková, Jan Potůček

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>