Mimořádná událost v roudnické galerii

20. března, na květnou neděli, se v 16.00 hodin odehrála v Galerii moderního umění mimořádná událost. Poprvé se tu hrály Janovy Pašije Johanna Sebastiana Bacha. Provedli je Pražští pěvci pod vedením Stanislava Mistra, který se zároveň ujal tenorové role a role Evangelisty. Sopránové role se zhostila Gražyna Biernot, altové Kateřina Falcníková a basové Jan Janda. Sbor doprovodila Černošická komorní filharmonie. Sváteční koncert navštívený početným publikem uspořádali společně Galerie moderního umění, Římskokatolická farnost a Kulturní zařízení Města Roudnice nad Labem. Všechny tři instituce tak navázaly na předcházející spolupráci, díky níž se již několikrát buď v roudnickém kostele Narození Panny Marie, nebo v galerii konaly adventní, vánoční či velikonoční koncerty předních uměleckých těles. Vedle Pražských pěvců, kteří tu již s úspěchem interpretovali Stabat Mater Antonína Dvořáka, hudbu Alfreda Schnittkeho a Sergeje Rachmaninova, zde vystupoval například soubor Ritornello pod vedením Michaela Pospíšila a Ensemble Inégal Adama Viktory.

Vraťme se však ke květné neděli 2016. Atmosféru výjimečného koncertu dotvářela videoinstalace Pavla Mrkuse Another time, která díky hudebnímu programu získala nový, spirituální přesah. Náročné hudbě se dostalo skvělého provedení. Muzikanti z poloprofesionálního orchestru Černošické komorní filharmonie dokázali, že i na moderní nástroje se dá hrát historicky poučeně (barokně). Přes některá zaváhání, která nejsou v živé atmosféře koncertu nikdy na škodu, hrál orchestr s nadšením a temperamentem. Barokní zvuk podpořili zejména Jakub Michl, který hrál na violu da gamba, nejen ve svém sólu, ale i v generálbasu, a také Mikoláš Troup, jenž hrál na kopii historického barokního varhanního pozitivu, zapůjčeného od Adama Viktory. Velká zkušenost Pražských pěvců s romantickým a soudobým sborovým repertoárem nebyla u interpretace Bachovy hudby slabinou, ale naopak předností. Zejména dynamické kontrasty, smysl pro dramatičnost, intonační dokonalost a barevnost jednotlivých hlasů, na něž je Stanislav Mistr specialista, se již na vystoupeních v Roudnici mnohokrát osvědčily. Samotnou Mistrovu mnohočetnou roli dirigenta, pěvce, jenž táhl celý více než dvouhodinový program, a hráče na kytaru, je třeba obzvláště vyzdvihnout.

Posluchači ocenili vynikající výkony sólistů, sboru i orchestru ovacemi ve stoje.

 

Jan Potůček a Alena Potůčková

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>