Začátek nové výstavní sezony v roudnické galerii ve znamení experimentu s novými i klasickými výtvarnými médii

Galerie moderního umění zahájí novou sezonu výstavními projekty osobností-pedagogů spjatých s prostředím severních Čech. Pavel Mrkus (1970) – děkan Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem a odborný asistent zdejšího ateliéru Time-based Media – připravil pro monumentální prostor v závěru jízdárny audiovizuální projekci Jindy / Another Time založenou na specifickém prožívání času v prostředí galerie, neboť jak sám poukazuje „… rytmus a čas se jeví jako relativně různě a individuálně prožívané dojmy. Zdánlivá změna v rychlosti plynutí času, kterou zakoušíme vstupem do rozličných prostředí, souvisí s řadou faktorů, ale projevuje se překvapivě účinně. Zejména galerijní
prostředí působí jakýmsi dojmem zpomalení, zastavení, či možná i zpětného chodu času. Je tu pohled na díla, která mají jiný časový formát svého vzniku, jiný časový údaj o událostech na nich vyobrazených, a jiný čas je věnován jejich vnímání.  Institucionální prostředí sbírky a její umístění v barokní stavbě tento vjem umocňuje a nechává jiný čas vyniknout.“ Autor v projekci pracuje s prostorem barokní jízdárny jako s monumentálním objektem, zachází s jeho charakteristickým architektonickým členěním, s iluzí světla a temnoty. V prostoru galerie vytváří specifické zvukové a světelné podmínky, které nás přivádí k otázkám po objektivitě našeho vnímání v souvislosti s proměnami okolního prostředí.

Mrkusova videoinstalace Jindy / Another Time představuje další z výjimečných projektů „šitých na míru roudnické galerii“, tentokrát však poprvé realizovaný prostřednictvím nových digitálních médií.

Pavel Mrkus, Wave (2015)

Paralelně s projektem Pavla Mrkuse uvede roudnická galerie komorní výstavu Nevidím to černě, prezentující výběr prací z aktuální tvorby Svatopluka Klimeše (1944), dalšího z pedagogů působících na ústecké univerzitě. Klimešovu práci prostupuje soustavný zájem o nezvyklé výtvarné medium. S ohněm a jeho stopami na papíře pracuje již od sedmdesátých let. Využívá schopnost ohně přeměňovat materiál, jeho strukturu i barvu. Kreslí popelem, kouřem svíčky, perforuje papír rozžhaveným kovem nebo nanáší popel na malířské plátno. Jindy vrství ohořelé kusy papíru do podoby koláží. Rozžhavenými raznicemi vstupuje do fotografií. Vypaluje do nich komentář. Nažhaveným drátem asociativně dotváří strukturu kamenů i kůru stromů. Pro vybrané téma volí náležitou formu.

V posledních letech se pro autora staly trvalou inspirací zážitky a obrazy získané během opakovaných cest za polární kruh. Oheň však pro něj zůstává i nadále nevyčerpatelným tématem nejen co do využití výrazových schopností tohoto nevšedního výtvarného média, ale i po stránce obsahové. Do jeho prací často proniká ve své archetypální
podstatě, jako životadárná síla v mýtech a magii přírodních národů. Setkání s jejich kulturním dědictvím se pro něj stalo výrazným zdrojem inspirace nejen co do námětů, vedlo ho také k experimentům se zpracováním papíru. Na výstavě v roudnické galerii, která ve svém názvu odráží autorovu schopnost nadhledu a smysl pro humor, vystaví práce vzniklé pod dojmy z putování přírodou Finska a Islandu – mimo jiné drobné propalované kresby na papíře z losího trusu nebo malby vytvořené islandským sopečným popelem. Fascinace ohněm a jeho odvěkou silou sdružovat lidské společenství prostoupí performance Ne černě, kterou autor uzavře vernisáž obou výstav. V roudnické galerii budou k vidění od 11. února do 4. dubna 2016.

Nina Michlovská, kurátorka galerie a autorka výstav

Svatopluk Klimeš, Srdce krajiny (2015)

Příspěvek byl publikován v rubrice Galerie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>